Paradontose

Hvad er Paradontose – og hvordan forebygges sygdommen?

Parodontose eller paradentose kaldes også “De løse tænders sygdom” og er en sygdom, der opstår, hvis din hund eller kat lider af vedvarende tandkødsbetændelse.

Parodontose er en betændelsestilstand i den knogle, som tandens rod sidder fast i. Knoglebetændelsen fører til, at knoglen langsomt “ædes op” og når sygdommen er langt fremskreden, vil tanden løsnes og falde ud. Undersøgelser viser at 80% af 3 årige hunde og katte lider af tandkødsbetændelse og begyndende paradontose.

Tandkødsbetændelse og paradontose kan forebygges ved tandbørstning, tandrens med tandpolering og ved fuld forebyggende lakering af hele munden. Nedenfor har vi prøvet at vise dig, hvordan tandkødsbetændelse og paradontose opstår.

Sådan opstår paradontose

SUNDT TANDKØD: Overgangen mellem tand og tandkød er et samlested for bakterier. Det sunde tandkød er normalt tæt fæstnet til tanden og virker derfor som et beskyttende lag mod udefrakommende bakterier. Tandens bakterielag kaldes plak. Plak kan børstes væk med en tandbørste.

GRAD 1-2: Hvis bakterierne får lov at sidde, opstår der en tandkødsbetændelse, hvorved tandkødet fortykkes. Tandens plak-lag bliver langsomt forkalket og omdannes til tandsten. Hos hunde og katte lagres der også tandsten under tandkødsranden og det er derfor ikke nok at rense tandens overflade, hvor tandsten er synligt. Tandkødslommen bliver dybere og tanden blottes mere og mere.

GRAD 3-4: Ved paradontose ser du en kronisk betændelsestilstand i munden. Der sker en opløsning af de små fibre som holder tanden fast til knoglen, hvilket betyder at tanden mister fæste. I mere fremskredne tilfælde, mistes også knoglevæv omkring tanden. Paradontose giver sjældent symptomer, før fæstetabet er omfattende og mange ejere opdager derfor først sygdommen, når deres hund eller kat har kronisk dårlig ånde.

Hvis din hund eller kat har en GRAD 3-4 paradontose, anbefaler vi røntgenfotos af mundhulen, der kan vise, hvor meget knoglevæv der er ødelagt. Det kan også blive nødvendigt at fjerne løse eller syge tænder.

Når en tand er løsnet, vil den aldrig kunne fæstnes igen. Det vigtigste formål med en tandrens og behandling af paradontose er derfor at standse sygdommen, så tænderne ikke mister mere fæste.

Kronisk paradontose giver vedvarende tandpine og dit kæledyr vil lide af kroniske smerter i mundhulen. Kronisk paradontose giver adgang til kroppens blodkar, hvorved bakterier frit kan vandre fra mundhulen til f.eks. hjerte, lever og nyrer. Paradontose kan føre til kronisk hjertesygdom, leversygom og nyresygdom hos dit kæledyr. Vi behandler både hunde, katte, kaniner og marsvin med tandproblemer. Vi behandler både hunde, katte, kaniner og marsvin med tandproblemer.

Vi anbefaler tandkontrol hver 6. måned for alle små hunde under 10 kg. Vi anbefaler årlig tandkontrol for alle katte, samt hunde over 10 kg.

Fuld forebyggende tandlakering af hele munden (Polymer teknologi)

På Frederiksber Dyreklinik & Spa arbejder vi ligeledes med en helt ny teknologi der forebygger ny plakdannelse, tandstensdannelse og tandkødsbetændelse i op til 6 måneder. Lakeringen skaber et dårligere miljø for de uønskede bakterier, der ellers sætter sig som plak ved tandkødsranden og i tandkødslommerne. Effekten ses i op til 6 måneder og betyder essentielt, at din hund eller kat skal have færre tandrensninger i livet, end de ellers havde behov for.

Polymerteknologien er et produkt fra USA. Hos hunde nedsættes tandstensdannelsen med 26% og tandkødsbetændelsen med 23%. Hos katte nedsættes tandstensdannelsen med 61% og tandkødsbetændelsen med 25%. Vi anbefaler en fuld tandlakering, hvis du som ejer, ønsker at bevare de tænder som er i risiko for at skulle fjernes ved næste tandbehandling. Den fulde tandlakering kan kun ske på en helt rent mund og skal derfor ske i forbindelse med en almindelig tandrens.

Læs mere: Priser på tandbehandling
Læs mere: Tandpleje på klinikken
Læs mere: Hvordan børster jeg tænder på min hund eller kat?