Circovirus hos hund

Circovirus – den “nye” virus hos hunde

Der er indtil videre blevet blevet fundet circovirus hos danske hunde med opkast og diarre – men der er endnu ingen statistikker over hvor udbredt virussen er i Danmark. Hundenes circovirus, kaldes også canin circovirus (CaCV-1). Du vil her kunne læse mere om canin circovirus.

Circovirus er kendt for at kunne inficere svin og fugle. Circovirus er god til at overleve i miljøet, når et dyr har udskilt virussen. Men selvom svinets circovirus har været kendt i over 30 år og fuglenes circovirus er velkendt, er der stadigvæk en masse, man ikke ved om denne type circovirus, der kun smitter hunde.

Hundenes circovirus minder mere om svinets circovirus end om fuglenes circovirus, men virussen har kun været kendt i kort tid. I 2012 blev der for første gang talt om hundens circovirus, da en gruppe forskere i USA udarbejdede en genetisk screening for nye virustyper. Circovirus blev da rapporteres hos 2.9% af alle screenede hunde. Senere viste en screening i USA, at ca. 7% af alle hunde var positive for denne virus, uanset om de viste symptomer på sygdom, såsom diarre eller opkast, eller ej. I 2014 begyndte man at teste for virussen i Danmark.

På basis af nuværende viden, placerer man circovirus som en type virus der især kan give sygdom, hvis den ses hos en hund, der også har andre sygdomme på samme tid. Circovirus belaster immunsystemet hos den smittede hund, og hvis denne hund også har andre sygdomme, kan det være svært for hundens immunsystem at kæmpe mod flere sygdomme på samme tid. Det kan med andre ord tage længere tid at blive rask af almindelige sygdomme, hvis hunden også er smittet med circovirus.

Hunde med circovirus kan f.eks. også være have mavetarm-problemer pga.: Giardia parasitter, Cryptosporidium parasitter, parvovirus, coronavirus, Clostridium perfringens toxin bakterier, samt forskellige former for tarmparasitter.

På Frederiksberg Dyreklinik & Spa har vi mødt hunde, især hvalpe og unghunde, der har lidt af kronisk diarre og/eller mavetarmproblemer, da de henvendte sig på vores klinik. Ejerne var frustrerede, da hunden havde fået behandling for en anden sygdom flere gange, dog uden resultat. I mange tilfælde viste det sig at hunden var smittet med circovirus.

Der er dog stadigvæk meget at lære om denne nye virus, og vi holder hele tiden øje med evt. ny forskning på området og selvom videnskaben endnu ikke ved alt om circovirus, er det vigtigt at diagnosticere sygdommen, så man kan lave den bedste behandlingsplan for den hund der er syg. Det drejer sig først og fremmest om at behandle de andre sygdomme som hunden lider af, ligesom immunsystemet igennem hele behandlingsperioden skal støttes, så den syge hund også får hjælp til at rense sig for circovirus. Det vigtige i processen er også, at både dyrlæge og ejer kender til hundens circovirus, da det giver en bedre forståelse af hele behandlingsforløbet.

Man ved f.eks. endnu ikke helt hvordan hundens circovirus smitter, men hvis den smitter på samme måde som mange andre tarmvirus, vi det være via direkte kontakt med en smittet hund, eller ved kontakt med afføring opkast fra en smittet hund. Hos svin smitter circovirus også gennem afføring og ved kontakt med sekret fra luftvejene. Husk derfor at samle din hunds afføring op, når I går tur.

Der er indtil videre ikke udviklet en vaccine mod circovirus, ligesom der ikke er mistanke om at sygdommen kan smitte til mennesker.

Har du spørgsmål til ovenstående eller ønsker du at bestille tid, så ring på 70 25 90 08 eller Bestil online. Du kan træffe os på alle hverdage. Tidsbestilling er nødvendig.

ÅBNINGSTIDER

Mandag – torsdag     8.00 – 20.00
Fredag     8.00 – 15.00

SKADESTUE EFTER AFTALE

BESØG OS

GRATIS Parkering foran klinikken*

METRO M1
METRO M2
METRO M3 Cityringen

BUS Nr. 30 – 73 – 74 – 4A

TAXA

* Husk at registrere din bil.